<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=309609029588200&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">

Blog

Håber du finder nyttig information i vores artikler.
Deltag gerne i kommentar sporet.

Modtag vores nyhedsbrev

Subscribe to Email Updates

Udvalgt indlæg

Nyeste blog

Spis sundt på vejen

spissundtpåvejen-min

Livet på vejen er hårdt ved kroppen. Du sidder ned i mange timer og adgangen til sund mad kan være begrænset og besværlig. Læs med her og få 5 gode fif til sunde valg på vejen.

Mad er din krops brændstof for at få dig igennem dagen. Når du spiser mad med mange kulhydrater og snupper lidt sukkerfyldte snacks og drikkevarer oveni, er det naturligt for din krop at føle sig træt. Jeg er på ingen måde sundhedspolitiet, og jeg er helt med på, at det er nemt at gribe fat i en burger med pommes fritter og køre en snickers ned, når man føler sig træt - men at spise sundt behøver ikke at være svært!

Planlæg, planlæg, planlæg

Planlægning er kedeligt, men det virker. Og det er faktisk en nem måde at hjælpe sig selv med at træffe bedre beslutninger om mad. Vi kender det fra indkøbslister og madplaner. Det er helt vildt så meget mere unødvendigt (dvs. usunde snacks), der ryger i indkøbskurven, hvis du ikke har en plan/liste fra starten. Din pengepung vil også takke dig for at planlægge i forvejen.

Køb sund mad, der er hurtigt lige at smide sammen eller endda klar til at spise, som det er. Her er nogle forslag til din indkøbsliste:

 Færdige salater
 Frisk frugt og nødder
 Grillet/stegt kød, gerne fedtfattig kylling
 Snackgrøntsager – allerede snittet

Der er kommet et langt større udvalg af færdige salater og færdigsnittet grønt også i lavprissupermarkederne de sidste par år.  Der er alt fra quinoa til pastasalater og ofte endda på knaldtilbud, hvis de skal spises samme dag. Der er næsten ingen undskyldning for ikke at vælge disse til frokost en gang imellem.

Fibrene i frugt er sunde, og nødder har mange kalorier i, så spis ikke for mange. Men nødder hjælper dig med at holde dit blodsukker stabilt, så du ikke lige pludseligt går amok i en cola og en marsbar. Grillet/stegt kød er selvsagt bedre end friturestegt, det er ikke så overraskende, tænker jeg… 😊

Der findes også termomadkasser, så du simpelthen kan få varm mad på vejen, hvis du fx har rester fra gårsdagens aftensmadens kød og grøntsager. Eller til en suppe. Det er måske for besværligt for dig – men ikke desto mindre et smart og sundt alternativ.

Skær ned på sukkeret

En af de store syndere i vores kalorieregnskab er ofte vores drikkevarer. Hvad med at starte på at drikke sort kaffe? Før du går helt i baglås, så siger jeg ikke, at du skal skære alt sukker væk. Bare prøv at reducere mængden af det sukker, du spiser. Spring de sukkerfyldte drikkevarer som sodavand, sødet te og kaffe over, og hvis du er modig nok, drik din kaffe sort. Der er pænt meget mælkesukker (laktose) i mælk og fløde.

Selvfølgelig skal man da forkæle sig selv, men prøv at vælge mad med højere proteinindhold og sunde fedtstoffer i. Det hjælper dig nemlig med at føle dig mæt længere, og det er især godt for din koncentrationsevne og din energi henover dagen. Det er utroligt, så effektivt, det er at skære ned på sukkerindtaget – prøv det!

Snack ofte og snack smart

Undersøgelser viser, at mens du er på vej eller rejser, er det bedre at spise 5-6 små måltider om dagen i stedet for 3 store. Prøv at vælge snacks, som disse:

  Proteinbarer
  Skårede grøntsager som gulerødder, agurker, selleri (kan dyppes i hummus fx)
  Poppede popcorn
  Nødder, fx mandler, pistacienødder, cashewnødder
  Frisk frugt
  Pålæg som jordnøddesmør, hummus eller ost
  Rugkiks/rugknækbrød

Nogle af disse, fx ost, nødder og jordnøddesmør er kalorietunge, så de skal selvfølgelig spises med måde. 😊 Men hellere snacke lidt på dette end på ting fyldt med sukker.

Sundere alternativer på restauranter

Heldigvis tilbyder restauranter, caféer og fastfoodkæder nu også sundere valgmuligheder, og nogle angiver endda også antal kalorier på maden. Bare små ændringer tæller! Næste gang du er på en restaurant, overvej disse ændringer:

  Skift den almindelige hvide bolle/brød ud til et grovere alternativ
  Vælg stegt eller grillet kød i stedet for friteret
  Skift tilbehøret (som fx pommes fritter) ud med en salat
  Vælg flere grøntsager, færre kulhydrater

Drik, drik, drik!

En gennemsnitlig voksen skal bruge ca. 2 liter vand om dagen. Det er meget vigtigt, at du ikke bliver dehydreret. Dehydrering kan nemlig påvirke både din reaktionstid, dit fokus, din træthed og dit humør. Find på en nem måde, du kan få rigeligt med vand på i løbet af dagen. Find evt. en beholder, der indeholder 1-2 liter, så du har styr på, hvor meget eller lidt vand du drikker. Og husk – vand mætter også!

Har du flere gode fif og ideer hører vi meget gerne fra dig!

jannebeeken

Elsker at holde sig ajour med debatten i medierne, hos diverse tænketanke og i erhvervskredse. Tror på kontinuerlig uddannelse og indsamler konstant information for at spotte udviklingsmuligheder for marketingstrategier.

Dine kommentarer:

Fra Facebook